آموزش معرق کاری روی سفال
نوشته شده توسط : شهر سفال
آموزش معرق کاری روی سفال | شهر سفال

همانطور که می دانید سفالگری یکی از پرطرفدارترین هنرها می باشد و روش های مختلفی هم برای تزئین آن وجود دارد، روش هایی مثل: نقاشی و طراحی، میناکاری یا لعاب برجسته، لعاب های رنگی، معرق کاری که شامل معرق کاشی روی سفال و معرق چرم روی سفال است و روش های مختلفی که به مرور راجع به همه آنها بحث خواهیم کرد.

در این مقاله قصد داریم راجع به آموزش معرق کاری روی سفال و خاصه معرق کاری کاشی روی سفال صحبت کنیم و ببینیم این هنر چیست و چگونه انجام می شود، پس تا انتهای مطلب با شهر سفال همراه باشید.

هنر معرق کاری روی سفال چیست؟

روش معرق کاری روی سفال یک روش بسیار متداول و پرطرفدار است به این دلیل که هزینه زیادی ندارد و به راحتی انجام می شود و بسیاری از افراد این کار را برای سرگرمی یا حتی کسب درآمد انجام می دهند.

در روش معرق کاری کاشی روی سفال تکه های شکسته شده کاشی، موزائیک، شیشه، پوست تخم مرغ، سنگ و غیره  را روی ظروف سفالی مختلف می چسبانند و با کنار هم قرار دادن این قطعه ها شکل بزرگتری بوجود می آورند، این شکل می تواند طرح های اسلیمی و گل و بوته باشد.

شما می توانید این هنر را روی ظروف کهنه و قدیمی منزل یا قسمتی از دیوار یا هرجایی که نیاز به تعمیر و نوسازی دارد انجام دهید، اما ما در اینجا با توجه به حرفه و فعالیت خود معرق کاری کاشی روی سفال را آموزش می دهیم.

آموزش معرق کاری روی سفالآموزش معرق کاری روی سفال

کسب اطلاعات بیشتر: آموزش میناکاری روی سفال

وسایل موردنیاز معرق کاری کاشی روی سفال

  • ظرف سفالی خام به دلخواه
  • کاشی های رنگی
  • انبر کاشی
  • چسب  کاشی
  • چکش
  • ملات
  • مداد یا ماژیک
  • مداد رنگی
  • سمباده

ظرف سفالی که انتخاب می کنید حتما خام باشد تا کاشی راحت روی آن بچسبد، کاشی ها را نیز سعی کنید در رنگ های متنوع تهیه کنید تا بتوانید طرح های زیباتری را روی ظرف ایجاد کنید.

  برای تهیه ظروف سفالی خام اینجا کلیک کنید  

آموزش معرق کاری روی سفالآموزش معرق کاری روی سفال

آموزش معرق کاری روی سفال

در مرحله اول سفال موردنظر خود را خوب سمباده بکشید تا صاف و یکدست شود و بعد گرد و خاک آن را با یک دستمال تمیز پاک کنید، این کار باعث می شود تا تکه های کاشی به خوبی روی سفال بچسبد.

در مرحله دوم کاشی ها را خرد کنید و به قطعه های کوچک تبدیل کنید، برای این کار می توانید کاشی را داخل یک پارچه قرار دهید و با چکش به آن ضربه بزنید تا خرد شوند، اگر می خواهید تکه ها را کوچکتر کنید می توانید این کار را با انبر کاشی انجام دهید.

اگر قصد دارید معرق کاری روی سفال را به عنوان یک کار و شغل همیشگی انجام دهید، پیشنهاد می کنیم کاشی ها را بصورت قطعه های کوچک و در تعداد زیاد تهیه کنید و رنگ های مختلف آن را داخل یک ظرف بریزید تا هر بار هنگام کار وقت شما گرفته نشود.

در مرحله سوم طرحی که در نظر داریم را با مداد یا ماژیک روی سفال می کشیم.

در مرحله چهارم یک چسب کاشی خوب را انتخاب می کنیم تا بعد از اتمام کار چسب در رطوبت و حرارت باعث جدا شدن کاشی از سفال نشود. بعضی از افراد از چسب کاشی مخصوص استفاده می کنند و بعضی افراد هم از چسب چوب، چسب چوب هم هزینه کمتری دارد و هم به راحتی در بازار پیدا می شود.

بعد از اینکه چسب چوب را انتخاب کردید آن را روی سفال و قسمت هایی که طراحی کردید می زمنید و بعد با دقت و تمرکز رنگ کاشی ها را با توجه به طرح مورد نظر انتخاب می کنید و روی سفال می چسبانید، دقت گنید که کاشی ها نباید به هم بچسبند و باید بین آنها فاصله باشد.

بعد از اتمام کار اجازه دهید تا سفال ۲۴ ساعت بماند و چسب آن خوب خشک و محکم شود.

در مرحله پنجم روی کار ملات میزنیم و فاصله بین کاشی ها را پر می کنیم، به این کار بندکشی هم می گویند. بعد از اتمام کار می توانیم روی کاشی ها را با دستمال تمیز و نمدار پاک کنیم.

برای تهیه ی ملات شما باید مقداری سیمان سفید یا سیاه را با مقداری پودرسنگ مخلوط کنید و با اضافه کردن آب به آن یک مخلوط خمیری بوجود آورید.

در مرحله ششم کار شما به پایان رسیده و حالا باید اجازه بدهید یک تا دو روز در هوای آزاد بماند و به خوبی خشک شود و بعد می توانید از کار هنری که خلق کرده اید استفاده کنید و از زیبایی آن لذت ببرید.

آموزش معرق کاری روی سفالآموزش معرق کاری روی سفال

کسب اطلاعات بیشتر: آموزش آینه کاری روی سفال

رنگ آمیزی معرق کاری کاشی روی سفال

بعضی از هنرمندان با توجه به خلاقیت و سلیقه خود دوست دارند مرحله بندکشی را با ملات رنگی انجام دهند، برای این کار باید هنگامی که ملات را درست می کنید مقداری پودر رنگی در هر رنگی که می خواهید را به مخلوط اضافه کنید و یک ملات رنگی تهیه کنید. در این صورت کار شما جلوه و زیبایی بیشتری خواهد داشت.

علاوه بر این می توانید بعد از اتمام کار و خشک شدن ملات کل ظرف موردنظر را روغن جلا بزنید این کار باعث می شود محصول موردنظر ما شفاف و درخشان شود و جلوه خاصی داشته باشد.

تهیه انواع دوغاب کاشی

برای تهیه دوغاب سفید باید سیمان سفید و پودر سنگ و مقداری آب را با هم مخلوط کنید، برای تهیه دوغاب خاکستری یا توسی باید سیمان سیاه را با پودرسنگ و آب مخلوط کنید، برای تهیه دوغاب سیاه هم باز مقداری پودر سنگ، سیمان سیاه، آب و رنگ اکریلیک مشکی را مخلوط کنید.

برای تهیه دوغاب رنگی با پودر رنگ هم ابتدا ملات خود با پودرسنگ و سیمان سفید و آب را تهیه کنید و بعد پودر رنگ را هم با کمی آب مخلوط کنید و داخل ملات بریزید، پودر رنگ بعد ازخشک شدن چند درجه روشن تر می شود.

برای تهیه دوغاب رنگی با رنگ اکریلیک هم ابتدا دوغاب سفید که تهیه کردید را روی کار بزنید و بعد دو روز که کار خشک شد، رنگ را با مقداری آب رقیق کنید و با قلم مو روی کار بزنید و بعد بلافاصله با دستمال تمیز پاک کنید.

آموزش معرق کاری روی سفالآموزش معرق کاری روی سفال

کسب اطلاعات بیشتر: آموزش معرق کاری چرم روی سفال

هنر معرق کاری کاشی روی سفال

همانطور که دیدید انجام دادن این کار بسیار لذت بخش است، شما می توانید با این روش اثرهای هنری زیبایی را خلق کنید و از آن لذت ببرید، باتوجه به متن بالا هم کاملا مشخص است که انجام دادن این هنر هزینه زیادی نمی خواهد و ابزار آن به راحتی تهیه می شود.

امیدوارم مطلب آموزش معرق کاری روی سفال برای شما مفیده بوده و توانسته باشد به سوالات شما پاسخ داده باشد.

 





:: بازدید از این مطلب : 227
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 5 آذر 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: